Kardisõit tipptasemel - see on ju imelihtne?


Ehkki hobikardil ja võistluskardil pole sisuliselt midagi ühist, on teatud põhimõtted siiski samad. Uurisime kohalikelt tippudelt, mida õigupoolest tähendab tipptasemel kardisõit.

Kes kordki sõitnud kardikeskuses hobikardiga, see teab, et pelgalt 8-minutilisest sõidu jooksul saavad tugevalt häiritud nii sõitja keskendumisvõime kui füüsiline vastupidavus. Olgem ausad, hobikardi kiirused on siiski sedavõrd tagasihoidlikud, et võistluskart sobiks nendega võrdlusse sama hästi nagu tippratsu ponide keskele.


"Tihtipeale räägitakse võidusõidust kui sisutust rooli keeramisest ja pedaalide vajutamisest – pole võimalik rohkem valesti arvata. Kardisõit on ääretult füüsiline, vajab tohutult teravat täpsust ning mentaalset vastupidavust, et iga kurv, kiirendus ja ring läbida maksimaalsel võimalikul moel," ütleb viimaste aegade parimaid Eesti kardisõitjaid Sten Dorian Piirimägi. "Kogetakse kuni kolme G suuruseid külgkiirendusi – võrdluseks kujutage ette, et su peal seisab kolm korda sind ennast! KZ2-klassi kart suudab kiirendada 100 km/h u 2 sekundiga."

Väga kogenud Antti Rammo lisab: "Väsimusest tingitud sõiduvead või kehv seadistus võivad omakorda rehvid kiiresti ära rikkuda - nii võivad otsustavates sõitudes ringiajad lausa üle sekundi tavapärasest aeglasemad olla."

Et kardisõit on võidusõidu alustala, teab öelda ka F1-maailma välja jõudnud Marko Asmer: "Tippvõidusõidus kogetavate koormustega toimetulekuks pole õigupoolest muud trenni, kui lihtsalt sõita. F1 autole sarnaseid külgkiirendusi suudavad võistlustehnikast pakkuda ehk ainult otseveoline OK ja käikudega KZ2, mistõttu hoiavad mitmed tänased F1 tipud end võistluste vahelisel ajal vormis just kardisõidu abil."

Harilikult kestab võistlussõit umbes paarkümmend minutit, mille jooksul pakutakse pealtvaatajaile võrratut vaatemängu. Piisab ühest käiguvahetusapsust või meetri võrra pikale veninud pidurdusest ning konkurent ongi möödas.


Alles oma kolmandat hooaega KZ2 klassis kaasa tegev, kuid juba väga kiireks osutunud Georg Kõss: "Võistlus tuleb kindlasti üks raskemaid sel hooajal, kuna tegemist on väga tehnilise rajaga, kus 6-käigulisel kardil tuleb roolimisel loota vaid vasaku käe jõule - paremaga vahetatakse ju käike. Kuumus ja raja pidamine muudavad 30-ringilise finaali sõitjate jaoks tõsiseks katsumuseks."


Piirimägi lisab: "Lisaks käiguvahetusele on pidevalt vaja reguleerida pidurite tasakaalu ning radiaatori seadistust. Kõike seda tehakse kitsastel ja käänulistel radadel, kus sirgekiirused võivad küündida kuni 160 km/h."


Rammo võtab tipptasemel kardisõidu lihtsalt kokku: "Olukorras, kus esimesed üheksa sõitjat on uue rehviga kahe kümnendiku sees, on seega iga silmapilk otsustav. Seega lihtsat ei ole kardisõidus midagi."


Tänaseks on kardispordi tippklassi välja jõudnud Talendid Rajale 2014 hooaja üldvõitja Jakob Mattias Oja.

© 2020 TALENDID RAJALE